23948sdkhjf

Profitabel satsning kan blive et dyrt problem

Det var en profitabel satsning, da Sæby Fiske-Industri skærpede sin forretning til blot at sælge makrel. Men stigende råvarepriser gør nu fremtiden mindre munter for den traditionsrige fabrik

Det er en branche, der efterhånden har prøvet lidt af hvert.

For nok er fiskeindustrien en grundsøjle i det nordjyske erhvervsliv, men den er i dag fortsat under pres fra skiftende konjunkturer og strammere regulering.

Derfor føles det også efterhånden som en naturlighed, når der atter skæres ned på arbejdspladser.

Men i Sæby ligger en mastodont, som år efter år har formået at trodse de svære markedsvilkår.

Og senest skulle det ovenikøbet vise sig at overgå al forventning,

For virksomheden kunne for nyligt præsentere et overskud på 30 mio. kroner - mere end de tre forrige år til sammen.

Der er tale om Aktieselskabet Sæby Fiske-Industri, som med sin globale makrelproduktion har manifesteret sig som en af de mest prominente aktører i branchen.

Men nok som det så bedst ud, er der nu udsigt til, at der vil blæse nye vinde på Gyldendalsvej.

For der er opstået et problem, som end ikke den traditionsrige fiskefabrik kan undvige.

En afgørende beslutning

Det er i dag 70 år siden, at hermetikvirksomheden solgte sine første produkter som sild, tun, rejer og makrel på dåse.

Men allerede i 1980'erne blev forretningen skærpet til blot at fokusere på sidstnævnte.

Det har siden vist sig at være en indbringende beslutning.

For med en omsætning på en halv milliard kroner om året og en stab på mere end 150 ansatte kan man roligt sige, at virksomheden Sæby Fiske-Industri er blandt de absolutte største i branchen.

Men råvarepriserne er steget markant, især på makrel, som i dag er fabrikkens eksistensgrundlag.

- Vi er ramt af en meget kraftig stigning på vores råvarer, og vi har ikke mulighed for at skubbe en råvarestigning én til én ud til detailleddet, forklarer direktør Claus Christensen.

Og når man årligt producerer op mod 120 mio. dåser makrel, kan prisudsving hurtigt mærkes.

Derfor har direktøren nedjusteret forventningerne til fremtiden markant.

- Vi må indstille os på et lavere resultat. For lige nu har vi ikke løsningen på, hvordan vi kan modsætte os prisstigningerne.

I det seneste årsregnskab, som netop er offentliggjort, har Sæby Fiske-Industri præsteret et resultat før skat på 37 millioner kroner.

I indeværende regnskabsår regner man med at lande mellem 10-20 millioner kroner før skat.

En volatil fisk

Problematikken med stigende råvarepriser, som ikke kan overføres direkte til slutbrugerne, genkender de hos Danmarks Pelagiske Producentorganisation.

For ifølge direktør Esben Sverdrup-Jensen er makrellen en særligt volatil råvare, og det kan især mærkes nu.

- Priserne på makrel er relativt høje nu, og det skyldes blandt andet, at der er store udsving i gyderne, så kvoten er 22 procent lavere i år end i 2024.

- Det svarer til mange 100.000 tons, som man skal fiske mindre, og det er klart, at det påvirker markedet.

Kvoten rammer dog ikke kun Danmark, men alle som fisker efter den folkekære spise i Nordsøen.

Og ifølge Esben Sverdrup-Jensen er der en grund til, at sådan en kvote er særligt hårdtslående på netop markedet for makrel.

- Forskellen på makrel og andre fisk med lignende udsving er, at der mere eller mindre kun er én bestand af makrel, så man kan ikke erstatte den ved bare at fiske i andre farvande.

Og sådan en økonomisk mavepuster går rent ind i samtlige led i kæden fra hav til spisebord.

- Man kan selvfølgelig sige, at fiskerne får en højere pris for makrellen i år, som det ser ud. Men vi er jo også afhængige af, at der er en forarbejdningsindustri, som er velfungerende og i live. Så det bedste er, at der er stabile priser, fortæller Esben Sverdrup-Jensen.

Effekten ses også tydeligt hos Sæby Fiske-Industri, som altså forventer et væsentligt lavere resultat end de 30 mio. kroner i overskud, som det sidst blev til.

Ser mod nye markeder

Tilbage i Sæby fortsætter driften dog endnu som sædvanlig. For direktør Claus Christensen vil se tiden an.

- Det er for tidligt at sige endnu, så vi ved slet ikke, hvad konsekvenserne kan komme til at være.

Men virksomheden er lige nu i færd med at undersøge forretningsmulighederne på andre markeder.

- Vi kigger uden for Europa, både øst og vest. Det er en måde, hvorpå vi kan øge vores omsætning.

Artiklen er en del af temaet Leverandører.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063